De nyeste tendenser i musikken opleves hvert år på SPOT Festival, og i 2016 kan det ske iklædt de nyeste tendenser indenfor modeverdenen.
Det sker i et samarbejde mellem SPOT Festival, HEADSTART FASHION, konceptbutikken WU15, og ikke mindst designeren Mathilde Mathislund.
Den unge designer fra designuddannelsen på Det Kongelige Danske Kunstakademi i København står bag næste års SPOT Festival T-shirt, der præsenteres hos WU15 i Bruuns Galleri, torsdag 3. december klokken 17, sammen med mini-koncert af elektropop-bandet WHO IS LOUIS, der debuterede på SPOT Festival 2015.
“T-shirten vil bærer præg af ‘work in progress’ og en omfavnelse af det kommende. Den kommer til at udstråle streetness og understøtter de modige og kompromisløse kunstnere, der spiller på SPOT Festival hvert år,” fortæller designeren Mathilde Mathislund om T-shirten:
På torsdag vil hun, udover T-shirten, også præsentere hendes afgangskollektion ”The Vikinauts”, inspireret af mødet mellem vikinger og astronauter.
Kun til salg i lokal konceptbutik
T-shirten vil blive sat til salg i et begrænset antal hos den århusianske konceptbutik WU15.
Butikken, som blev åbnet af smykke- og taskedesigneren Christina Desiree Petersen og illustratoren Melanie Engelkes Pedersen, skal mere ses som et designfællesskab, der samler nyere designers produkter og hjælper dem videre i karrieren.
Normalt holder WU15 til i Klostergade, men i december måned slår de dørene op til en midlertidig pop-up butik i Bruuns Galleri.
Styrkelse af tværgående samarbejde
Via arbejdet med Mathilde Mathislund og WU15, følger SPOT Festival og HEADSTART FASHION op på deres fælles samarbejde, hvor modebranchen er en del af festivalens branchedel, SPOT+.
”HEADSTART FASHION er optaget af at udvikle modebranchen herunder gøde modebranchens vækstlag og etablere nye givende crossover samarbejder.
Derfor indgik vi sidste år samarbejdet med SPOT Festival (SPOT+) og vi glæder os meget til at videreudvikle samarbejdet,” udtaler leder af HEADSTART FASHION, Christian Chapelle.
SPOT Festival og HEADSTART FASHION vil i forbindelse med SPOT Festival 2016 lave flere tiltag, som har til formål at binde de nye aktører i musik- og modebranchen tættere sammen på tværs af fag.
Derudover vil designprisen SMARTEYES DESIGN AWARD, som i år blev uddelt på SPOT Festival til designtalentet Anna Nydam, vende tilbage i 2016.