Sivas_Lorentz_UF_SPOT16v2

De bliver beskrevet som nordens ”rapcrooners” og ”nordic-noir”-udgaver af amerikanske kunstnere som Young Thug og Fetty Wap.

Danske S!VAS, svenske LORENTZ og norske UNGE FERRARI er alle sværvægtere på de voksende urbanscener i Norden. Til SPOT16 kan de opleves på én og samme festival.

Vi tog en snak med tre musikjournalister, der hver især beskæftiger sig med urbanscenen i hhv. Danmark, Sverige og Norge, og fik dem til at give deres bud på, hvorfor netop disse tre artister er så succesfulde.


OM S!VAS OG DANMARK

Pelle Peter er radiovært og musikjournalist på programmet ’Lågsus’ på DR P3, der beskæftiger sig med hiphop og r’n’b.

OM LORENTZ OG SVERIGE

Andreas Bäckman er redaktionsassistent på et af Sveriges største musikmagasiner, Gaffa, der dækker den svenske og internationale musikscene bredt.

OM UNGE FERRARI OG NORGE

Ali Soufi er norsk radiovært og musikjournalist på NRK P3, hvor han dækker den amerikanske og norske r’n’b- og hiphop-scene.

Hvor meget fylder urbangenren på musikscenen lige nu i Danmark?

PELLE PETER: Præcis så meget, som den har fortjent. Og det er en hel del.

Rigtig mange af de mest interessante ting på den danske musikscene har de seneste par år haft afsæt i genrer som hiphop, dancehall, trap, R’n’B og alt derimellem.

Der findes en stor gruppe sangskrivere, producere og artister der er dygtige til at lave musik, der både prøver nye ting af og samtidig har kvalitet nok til, at det rammer bredt. Så den urbane musik fylder naturligt en hel del lige nu, og det er vældig berettiget.

Hvor meget fylder urbangenren på musikscenen lige nu i Sverige?

ANREAS BÄCKMAN: Den såkaldte urbanscene i Sverige er stor lige nu og vokser sig stadig større.

Det er især artister fra Stockholm der dominerer indenfor genren.

I sær festivalerne har taget den til sig og praler med sine store navne på plakater og flyvers, hvilket på sin måde har hjulpet scenen med at vokse og blive mere mainstream.

Hvor meget fylder urbangenren på musikscenen lige nu i Norge?

ALI SOUFI: Den vokser stærkt. Arif, Unge Ferrari, Lars Vaular, Karpe Diem, Miss Tatzi, Izabell. Navnene bliver stadig flere, og urbanartisterne høres oftere og oftere i radioen. Man ser også navnene hyppigere på festivalernes plakater.

Hvilke indflydelse/status har S!VAS på urbanscenen i Danmark?

PELLE PETER: S!VAS var en af de første til at fordanske den tungere amerikanske sydstatslyd på en måde, så det ikke bare virkede som et lightprodukt. En slags nordic-noir udgave af den bombastiske autotunetunge lyd, der med folk som Future og Young Thug har overtaget en stor del af radiobølgerne i det amerikanske.

Men det er ikke bare en dårlig kopi. Tværtimod har han taget æstetikken og tilført den en masse af sig selv, så han på den måde har skabt en unik lyd og stemme i Danmark.

Og den har haft en kæmpe indflydelse på hvordan generationen under ham laver musik. Både hans vokalproduktioner, men også Rezas beats. ‘D.A.U.D.A.’-ep’en er en kæmpe milepæl. Både som inspiration for en masse andre rappere, men også som bevis overfor de etablerede selskaber og medier på, at den her lyd er kommet for at blive.

Hvilke indflydelse/status har Lorentz på urbanscenen i Sverige?

ANDREAS BÄCKMAN: Lorentz aftryk på scenen er stor.

Han var med til at modernisere og gøre den mere tilgængelig ved succesfuldt at blande flere elementer ind i musikken.

Det er ham, man skal kende, og han er artisten, man skal arbejde sammen med. Han er en slags nøglefigur på scenen på trods af, at han egentlig ikke har været en del af den så længe.

Hvilke indflydelse/status har Unge Ferrari på urbanscenen i Norge?

ALI SOUFI: Han er den artist i Norge, som er bedst til at efterligne den amerikanske urbanmusik lige nu.

At sige, at han er en indflydelse, er måske lidt hårdt sagt, men han gør sig i aller højeste grad bemærket på scenen.

Hvad ligger der i dine øjne til grund for S!VAS’ succes i Danmark? Hvad er han god til?

PELLE PETER: Han er en meget komplet superstjerne. Han har en lyd, et look, en udstråling og en kommunikationsform, der på alle måder er ekstremt overbevisende, og som ikke er til at tage fejl af.

Det hele er meget gennemført, og S!VAS har formået at bygge et helt univers op. Det er ikke bare et par sange, det er en æstetik, en lyd, et sprog, en stil. Og når man først har fået færten, så er det svært ikke at blive inddraget. Lidt ligesom Suspekt, Malk de Koijn eller til dels Cheff har gjort tidligere.

Og så er det hele baseret på en solid bund af virkelig god musik.

Hvad ligger der i dine øjne til grund for Lorentz’ succes i Sverige? Hvad er han god til?

ANDREAS BÄCKMAN: Helt konkret skyldes det hans succes med at blande elementer lige fra r’n’b, hiphop og pop til f.eks. euro-disco.

Læg dertil en god portion autotune, reverb og ekko. Resultatet er en moderne artist, som svæver frit mellem genrer, og som med sin hverdagsfyldte tekster fyldt med popkulturelle referencer taler til både den inkarnerede poplytter som til hiphop-elskeren.

Han er en artist af sin generation.

Hvad ligger der i dine øjne til grund for Unge Ferraris succes i Norge? Hvad er han god til?

ALI SOUFI: Unge Ferrari har turde begive sig ud på en så tilpas u-norsk ting, som at arbejde med ærkeamerikansk musik med et norsk tvist: Rapcrooning a la Young Thug/Fetty Wap på modersmålet.

Genkendelige tekster om længsel og begær plejer at sætte sig fast, når den leveres af Unge Ferrari:

”Hun er varm som lava / Hun er Michelle Obama”.

Ukompliceret og catchy!